În atenția vrâncenilor: Băncile vor fi obligate să afișeze o serie de informații de interes pentru consumatori
Băncile vor fi obligate să pună la dispoziția clienților vulnerabili o serie de informații legate de serviciile esențiale oferite. Măsura are drept scop îmbunătățirea accesului la serviciile bancare pentru clienți. Proiectul impune băncilor să ofere informații clare, accesibile și pe înțelesul tuturor legate despre drepturile și obligațiile consumatorilor, detalii despre conturile de plăți și soluționarea litigiilor.
Vrâncenii care apelează la serviciile bancare vor avea acces la informații clare, accesibile și pe înțelesul tuturor celor fără pregătire financiară minimală. Instituțiile bancare vor trebuie să le ofere detalii despre drepturile și obligațiile consumatorilor, conturile de plăți, căi de soluționare a litigiilor etc. Aceste informații trebuie să fie accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere.
Măsura este prevăzută într-un proiect de reglementare pusă în dezbatere publică de ANPC elaborat în contextul evoluției rapide a serviciilor digitale raportat la nivelul relativ scăzut de educație financiară. Reglementarea ANPC este menită să îmbunătățească accesul consumatorilor vulnerabili la servicii bancare esențiale, sporind transparența și înțelegerea acestui tip de servicii.
Consumatorul vulnerabil financiar este definit drept persoana al cărei venit lunar nu depășește 60% din salariul mediu brut pe economie, conform ultimei prognoze macroeconomice.
Iar în cazul acestora, proiectul de reglementare stabilește că băncile vor trebui să ofere o serie de informații clare și accesibile după cum urmează: drepturile și obligațiile consumatorilor; terminologia specifică sectorului financiar-bancar; detalii despre conturile de plăți cu servicii de bază, inclusiv tarife și proceduri; comisioanele percepute și condițiile de utilizare a conturilor de plăți; informații de la ANPC; modalități de soluționare a litigiilor în mod extrajudiciar; faptul că accesul la un cont de plăți cu servicii de bază nu presupune achiziționarea de servicii suplimentare.
Aceste informații vor fi afișate în unitățile bancare, vizibil și într-un limbaj ușor de înțeles, „pe un suport video - ecran TV sau, în cazul în care acesta nu există, pe o plachetă realizată prin grija instituției de credit”. De asemenea, unitățile bancare trebuie să actualizeze ori de câte ori este cazul aceste date, în concordanță cu oferta de pe site-ul oficial al instituției.
Totodată, ca noutate, aceste informații trebuie să fie accesibile și persoanelor cu deficiențe de vedere, prin intermediul mijloacelor audio, fizice sau digitale.